دانشکده رسانه
AR FA
 

نیرویابی و گزینش در صنایع خلاق

 
تاریخ انتشار: 1400/05/02    

امروزه شاهد رقابت در همه لایه های زندگی انسان ها هستیم، سازمان های بزرگ و حتی افراد انسان برای کسب موفقیت بیشترو سبقت از دیگری در کسب موفقیت در حال رقابت های جدی هستند. این رقابت در حوزه منابع بیشتر خود را نشان می دهد. بخصوص در دو دهه اخیر که صنایع خلاق بر سر زبان ها افتاده و بخشی از زندگی بشری را شامل شده است.

واژه و اصطلاح صنایع خلاق از اوائل سال 1331 و اولین بار در کشور استرالیا مطرح شد. صنایع فرهنگی که مبتنی بر فناوری و خلاقیت باشد صنایع خلاق را تشکیل میدهند. خمیر مایه این صنایع بر خلاف صنایع تولیدی و صنعتی، از برونداد و ذوق فکری و هنری انسانی نشات میگیرد. با توجه به اینکه صنایع فرهنگی و خلاق بر اساس فکر و هنر اسنانی می باشد میتوان ادعا کرد موفقترین سازمان ها، سازمان هایی هستند که نیروی انسانی موفق و خلاق داشته باشند.و لذا بر همین اساس ارزش کارکنان یک سازمان رسانه ای را شاید بتوان منحصر کرد به مهارت و تواتنمندی آنها. بدین معنا که توانمندی و مهارت انها میتواند یک سازمان رسانه ای را در فضای رقابت و کسب و کار در تولیدات خلاق به بهترین و بالاترین قله های موفقیت  برساند.

باسمه تعالی

موضوع: نیرویابی و گزینش در صنایع خلاق

استاد: حجت الاسلام والمسلمین جناب اقای نهاوندی

درس: مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق

دانشجو: جواد خداپرست

 

امروزه شاهد رقابت در همه لایه های زندگی انسان ها هستیم، سازمان های بزرگ و حتی افراد انسان برای کسب موفقیت بیشترو سبقت از دیگری در کسب موفقیت در حال رقابت های جدی هستند. این رقابت در حوزه منابع بیشتر خود را نشان می دهد. بخصوص در دو دهه اخیر که صنایع خلاق بر سر زبان ها افتاده و بخشی از زندگی بشری را شامل شده است.

واژه و اصطلاح صنایع خلاق از اوائل سال 1331 و اولین بار در کشور استرالیا مطرح شد. صنایع فرهنگی که مبتنی بر فناوری و خلاقیت باشد صنایع خلاق را تشکیل میدهند. خمیر مایه این صنایع بر خلاف صنایع تولیدی و صنعتی، از برونداد و ذوق فکری و هنری انسانی نشات میگیرد. با توجه به اینکه صنایع فرهنگی و خلاق بر اساس فکر و هنر اسنانی می باشد میتوان ادعا کرد موفقترین سازمان ها، سازمان هایی هستند که نیروی انسانی موفق و خلاق داشته باشند.و لذا بر همین اساس ارزش کارکنان یک سازمان رسانه ای را شاید بتوان منحصر کرد به مهارت و تواتنمندی آنها. بدین معنا که توانمندی و مهارت انها میتواند یک سازمان رسانه ای را در فضای رقابت و کسب و کار در تولیدات خلاق به بهترین و بالاترین قله های موفقیت  برساند.

تعریف صنایع خلاق

صنایع خلاق، صنایعی هستند که اساس آن‌ها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است. ریشه این مفهوم به صنایع فرهنگی بازمی‌گردد که در طی زمان و با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه در قالب صنایعی چون سینما، نرم‌افزار، موسیقی، پویانمایی، بازی رایانه‌ای و ظهور می‌یابد.

با توجه به تعاریف مختلفی که از صنایع خلاق ارائه شده است، طبقه بندی های مختلفی نیز برای این صنایع ارائه می شود. بر اساس طبقه بندی مفهومی یونسکو، محصولات فرهنگی در چهار دسته : هسته محوری محصولات فرهنگی، مابقی محصولات فرهنگی، محصولات فرهنگی با تعریفی وسیع و سایر محصولات وابسته طبقه بندی می شود( نظری زاده و میر شاه ولایتی، 1393)

 

در طبقه بندی انکتاد ، صنایع خلاق در 4 گروه اصلی و 9 زیر گروه طبقه بندی می شوند:

  1. میراث فرهنگی: شامل تجلیات  و مکان های فرهنگی
  2. هنرها: شامل هنر های تجسمی و نمایشی
  3. رسانه ها: شامل دو زیر گروه چاپی و سمعی و بصری
  4. آفرینش های کارکردی: شامل طراحی داخلی، مد و لباس،جواهر آلات اسباب بازی و رسانه های جدید و خدمات خلاق معماری و تبلیغات(کیاسی1392)

 

منابع انسانی در صنایع خلاق

مدیران منابع انسانی در سازمان های خلاق و فرهنگی ، پنج کارکرد اصلی دارند که شامل تحلیل کار و طراحی شغل، نیرویابی و گزینش، آموزش و توسعه منابع انسانی، مدیریت و ارزیابی عملکرد و نهایتا مدیریت جبران خدمات است.

تحلیل کار و طراحی شغل: اینگونه سازمان ها برای دستیابی به عملکرد مناسب باید به درک مناسبی از الزامات شغلی و کارکنان خود دست یابند و این درک مستلزم تحلیل شغل است. تحلیل شغل فرآیندی است که بر اساس آن روش اجرای کار یا وظایفی که در یک شغل مفروض مورد نیاز است، ترسیم می شوند. این وظیفه سنگ بنای سایر وظایف منابع انسانی است.

نیرویابی و گزینش: پس از تحلیل کار و طراحی شغل نیرویابی باید انجام گیرد که فرآیندی است که سازمان از طریق آن افراد خواهان کار در سازمان را که کارکنان بالقوه آن محسوب می شوند جست و جو می کند. گزینش نیز فرآیندی است که سازمان از طریق آن تلاش می کند افراد دارای مهارت، دانش و توانایی لازم برای سازمان در جهت نیل به اهدافش می باشد را به کارگیرد.

آموزش وتوسعه منابع انسانی: برخی مدیران افرادی را انتخاب می کنند که بتوان در طول استخدام خود آموزش ببینند و با یادگیری عمق دانش و مهارت خود را افزایش دهند. توسعه منابع انسانی نیز شامل کسب دانش، مهارت ها و رفتارهایی است که توان کارکنان را برای مواجهه با چالش های موجود در انواع مشاغل موجود یا جدید را بهبود می بخشد.

مدیریت و ارزیابی عملکرد:  سازمانهای خلاق و فرهنگی در وهله بعدی باید به فکر این باشند که کارکنان با چه کیفیتی کار خود را انجام داده اند و خدمات آنها را به گونه ای درخور جبران نمایند. مدیریت عملکرد در واقع فرآیندی است که مدیران از طریق آن اطمینان پیدا می کنند فعالیت ها و نتایج عملکرد کارکنان در خدمت اهداف سازمان است. مدیران باید در نظر داشته باشند که عدالت در مدیریت و ارزیابی عملکرد بسیار حساس می باشد.

مدیریت جبران خدمات: در نهایت پرداخت مالی تعیین خواهد کرد که چه افرادی جذب سازمان می شوند و چه افرادی در سازمان می مانند. سازمان با پاداش دادن به برخی رفتارهای شغلی خاص، علایق کارکنان را با اهداف خود هماهنگ می سازند و کارکنان نیز آرامش خاطر دارند که سازمان به موفقیت نائل شده است.(مدیریت منابع انسانی در صنایع خلاق)

 

 

 

نیرویابی و گزینش:

تعریف نیرویابی:

الف )تعاريف و مفاهيم نيرو يابی:نيرو يابی عبارت از فرايند تحقيق و شناخت نيروهای مستعد و تشويق آنان جهت استخدام در سازمان می باشد.

ضرورت دارد مدیران منابع انسانی ابتدا و قبل از نیرویابی نسبت به پست های خالی و سطح پست ها اطلاعاتی نسبت به سازمان خود کسب کنند و سپس اقدام به نیرویابی کنند.

مدیران منابع انسانی به دو روش میتوانند نیرویابی داشته باشند

یک از داخل سازمان

خارج از سازمان

 نيرو يابی از داخل سازمان مزایایی دارد از قبیل:

  1. تحریک کارکنان به ارتقای ميزان دانش،مهارت و نوع رفتار خود به منظور تصدی مشاغل بالاتر در سازمان
  2. تقويت روحيه و حس وفاداری کارکنان نسبت به سازمان
  3. تقليل هزينه های نيرويابی
  4. شناخت سازمان از نيروهای خود و شناخت متقابل نيروها از  سازمان
  5. تقليل خطر ورود افراد ناباب به سازمان

البته برای این مدل یعنی نیرویابی از داخل سازمان میتوان معایبی هم برشمرد مثل:

  1. جلوگيری از ورود افراد و افکار جديد به سازمان
  2. تقويت ارتباطات غير رسمی در سازمان
  3. امکان تقليل کمی و کيفی کالاها و خدمات قابل ارائه سازمان

نیرویابی  خارج از سازمان دارای مزایی می باشد همچون:

  1. ورود افراد و افکار جديد به سازمان
  2. تضعيف ارتباطات غير رسمی در سازمان
  3. افزايش کمی و کيفی کالاها و خدمات قابل ارائه سازمان

و همچنین این مدل دارای معایبی می باشد همچون:

  1. افزايش هزينه های نيرويابی
  2. تضعيف روحيه کارکنان
  3. افزايش خطر ورود افراد ناباب به سازمان

 

شیوه های نیرویابی عبازتند از:

  1. آگهی در داخل سازمان
  2. آگهی در روزنامه های محلی
  3. آگهی در نشریات تخصصی
  4. استفاده از مراکز دولتی کاریابی
  5. مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوانان
  6. استفاده از مراکز کاریابی خصوصی
  7. استفاده از بانک اطلاعاتی سازمان
  8. آگهی در روزنامه های منتشره در سراسر کشور

 

بعد از اینکه مراحل کاریابی انجام شد منابع انسانی باید نسبت به جذب و گزینش که مرحله مهمتری می باشد اقدام کند و حساسیت های ویژه داش داشته باشد تا شایستگی و صلاحیت های  فردی و مهارتی که نیروها باید دارا باشند را تشخیص دهد.

جذب چیست؟

 انجام یک سلسله عملیاتی است که پس از یافتن نیروهای انسانی مورد نیاز سازمان نظر انان را به سازمان و استخدان در آن جلب میکند.

گزينش چیست؟

مرحله ای است برای تشخيص و مقايسه شرايط متقاضيان شغلی با شرايط احراز مشاغل به منظور انتخاب بهترين نامزد ممکن  برای تصدی شغل مربوطه.

گام های گزينش:

  1. مصاحبه مقدماتی
  2. تکميل فرم درخواست شغل توسط متقاضی
  3. ارائه اسناد و مدارک لازم
  4. انجام تحقيقات لازم
  5. انجام آزمون های فيزيکی
  6. انجام آزمون های استخدامی
  7. مصاحبه استخدامی

در این مقال خلاصه ای از فرایند نیرویابی و گزینش در سازمان ها و منابع انسانی ارائه شد، همین فرایند در سازمان های پیاده می شود و در مراحل استعداد سنجیو ازمون ها باید نیروهایی گزینش شوند که دارای ایده و خلاقیت و هنر باشند چرا که صنایع خلاق عجین هستند با هنرو  خلاقیت و ایده . لذا افرادی باید جذب و گزینش شوند که دارای استعداد بوده وبتوانند اهداف یک سازمان  و صنعت خلاق را به پیش ببرند و پیشران باشند.

 


برچسب ها : صنایع خلاق, گزینش, نیرویابی, منابع انسانی

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشکده رسانه


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز