گروه مدیریت رسانه
تعریف رشته
مدیریت رسانه از زیر مجموعههای رشته مدیریت است که با مدیریت بازرگانی بیشترین قرابت و نزدیکی را دارد و عمدتاً در دانشکدههای مدیریت و بازرگانی اجرا میشود. هدف از این رشته تربیت مدیرانی است که قادر باشند سازمانهای موفقی را در بخشهای گوناگون صنعت رسانه تأسیس کرده و اداره کنند. در تعریف، مدیریت رسانه عبارت از مدیریت اقتصادی یک سازمان رسانهای است و با مفاهیمی همچون مدل کسب و کار، استراتژیهای رقابتی، مدیریت نیروهای خلاق، مدیریت تبلیغات، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید و توزیع و عرضه، مدیریت منابع و زنجیره ارزش، مدیریت مخاطب، کارآفرینی و... سر و کار دارد.
آنچه صنعت رسانه خوانده میشود گستره وسیعی از بخشها را در بر میگیرد. در گذشته و به طور سنتی این صنعت شامل بخشهای تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات، کتاب و سینما میشد. با ورود فنآوریهای نوین و همهگیر شدن رسانههای همراه، گستره مدیریت رسانه به بخشهایی همچون رسانههای اجتماعی، پلتفرمها و اکوسیستمها نیز توسعه یافته است، به شکلی که بیشترین تمرکز آن در بستر رسانههای بر پایه اینترنت نت و موبایل قرار گرفته است. این رشته همچنین تحولات و روندهای تأثیرگذار ناشی از فناوریهای نوین همچون کلاندادهها(Big Data) و اپلیکیشنها، بازیهای دیجیتال و اجتماعی و بسیاری از تحولات جدید را هم تحت پوشش قرار میدهد. در حقیقت این رشته مطالعه مدیریت مؤثر سازمان تحت آخرین دستاوردهای ناشی از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را مأموریت خود قرار داده است و انتظار میرود دانشآموختگان این رشته قادر باشند به خوبی دانش حاصل را برای مدیریت موفق سازمان اقتصادی خود با استفاده از جدیدترین فناوریهای روز به کار ببرند.
رشته مدیریت رسانه در ایران در مقطع دکترا در سال ۱۳۸۲ در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۷ راهاندازی شد. هنوز دوره کارشناسی این رشته اجرا نشده است. دوره کارشناسی ارشد که موضوع این برنامه است که علاوه بر کاربردهای فوق، مقدمه برای ادامه تحصیل در دوره دکتری مدیریت رسانه نیز هست.
هدف رشته
این دوره مجموعه هماهنگ از فعالیتهای جهتگیری است که به دنبال دستیابی به اهداف زیر است:
الف) پرورش مدیرانی که با درک ویژگیهای صنایع خلاق و شناخت فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی قادر به مدیریت موفق سازمانهای فعال در هر یک از بخشهای رسانهای باشند؛
ب) تربیت مدیرانی که بتوانند رسانهها را در انطباق با اهداف کلان توسعه ملی هدایت و رهبری کنند؛
ج) پاسخگویی به نیازهای مرتباً در حال تغییر مخاطبان از طریق نوآوری و خلاقیت در تولید توزیع و عرضه محصولات رسانهای؛
د) جذب مدیران کنونی رسانهها و ارتقاء دانش آکادمیک و مهارتهای ادراکی آنها در رابطه با مدیریت سازمانهای رسانهای؛
هـ) پرورش و تأمین نیروهای انسانی پژوهشی مشاوره و حرفهای در حوزه مدیریت رسانه
ضرورت و اهمیت
سپهر مدیریت و رسانهای بسیار گسترده شده است و از مفاهیمی چون تهاجم فرهنگی و جنگ تا کسب و کار و کارآفرینی را در برمیگیرد. نظر به اینکه این رشته جهت تدریس در دانشکدههای مدیریت و بازرگانی تدوین شده است. لذا جهتگیری عمده آن به سوی اشتغالهای فناورانه کارآفرینی رسانهای تولید محتواهای خلاق فرهنگی و ایجاد سازمانهای موفق رسانهای است. موفقیت این رشته میتواند به توسعه بازارهای نوین در کشور بینجامد، گوشهبازارهای جدید را تبدیل به فضاهای کار آفرینی رسانه سازد، اشتغال وسیعی در سطح هنرمندان و افراد خلاق ایجاد کند، شرکتهای رقابتی در صنعت رسانه ایجاد نماید و در توسعه اقتصاد ملی مشارکت سازنده داشته باشد.
توانایی و نقش فارغ التحصیلان
انتظار میرود فارغ التحصیلان این دوره مهارتهایی به شرح زیر داشته باشند:
الف) درک صحیح از بازارهای مختلف رسانهای و تحلیل رقابت در این بازارها؛
ب) شناسایی فرصتهای کسب و کار و ارائه ارزش جدید به مخاطبان؛
ج) مدیریت نوآوری و خلاقیت توسط منابع انسانی و استعدادهای خلاق؛
د) طراحی و اجرای استراتژیهای رقابتی؛
هـ) شناخت اقتصاد رسانه و توان تحلیل اقتصادی؛
و) طراحی و اجرای کمپینهای بازاریابی؛
ز) آشنایی با فناوری های نوین رسانه های اجتماعی، پلتفرم ها و سایر تحولات جدید صنعت رسانه و استفاده از امکانات آنها برای موفقیت کسب و کار؛
ح) شناخت مدلهای کسب و کار و مدل های درآمدی؛
ط) استفاده کارآفرینانه از منابع و صلاحیت ها برای ارائه ارزش به مخاطبان در صنعت رسانه؛
مضاف بر این انتظار می رود که دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر فعالیت های کارآفرینانه و مدیریتی قادر به ایفای مسئولیت در سازمان های خط مشی گذار و سیاست گذار نیز باشند یا در سمت های مدیریتی و مشاورهای به ارزش آفرینی در سازمان ها موسسات و نهادهای دولتی و اجتماعی کشور کمک کنند.
طول دوره و شکل نظام
دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. ضوابط آموزش دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه طبق آیین نامه های مصوب وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است مدت دوره دوسال برابر ۴ نیمسال تحصیلی به منظور شده است که زنی مثال آن برای آموزش و یک مثال برای گذراندن پایان نامه میباشد این دوره در چارچوب نظام آموزشی ترمی واحدی اجرا میشود و نامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه شامل ۳۲ واحد درسی به شرح جدول زیر است:
|
دانشکده ها دانشکده شیعه شناسی |
خدمات فناوری اطلاعات سامانه جامع آموزش |
بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید. |