دانشکده رسانه
AR FA
 

نقش شبکه های ارتباط جمعی در عملی ساختن گفتگوی دوستانه و ترویج فرهنگ تسامح (تحقیق میدانی از اهالی استان ذی قار)

 
تاریخ انتشار: 1400/03/27    

نقش شبکه های ارتباط جمعی در  عملی ساختن گفتگوی دوستانه و ترویج فرهنگ تسامح (تحقیق میدانی از اهالی استان ذی قار)

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد احمد عزیز محمد دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب، با عنوان «دور مواقع التواصل الاجتماعی فی تجسید الحوار الإنسانی و نشر ثقافة التسامح (دراسة مسحیة على سكان محافظة ذی‌قار)» روز پنج‌شنبه 27 خردادماه 1400 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد احمد عزیز محمد دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب، با عنوان «دور مواقع التواصل الاجتماعی فی تجسید الحوار الإنسانی و نشر ثقافة التسامح (دراسة مسحیة على سكان محافظة ذی‌قار)»، دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد راهنما و دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

هدف از این پژوهش شناخت نقش رسانه‌های اجتماعی در ترسیم گفت‌وگوی بشردوستانه و گسترش فرهنگ تسامح است. چون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به‌مثابه پیشرفتی جدید و انقلابی تلقی می‌شوند و درنتیجه فراوانی اطلاعات در دسترس، دیدگاه فرد نسبت به خود و جهان تغییر پیدا می‌کند و موجب برقراری ارتباط با دیگران و هم‌چنین خروج از جامعه محدود به دنیای وسیع مجازی می‌شود. این پژوهش با به‌کارگیری روش توصیفی پیمایشی انجام شده و هم‌چنین پرسش‌نامه‌ای در میان جامعه آماری به تعداد (385) نفر در استان ذی‌قار توزیع و در تحلیل داده‌ها از ضرایب کرونباخ آلفا، گوتمن و اسپیرمن استفاده شد. با بررسی داده‌های به دست آمده نتایج زیر حاصل شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: اکثریت جامعه آماری مردانی با میانگین سنی هجده تا سی سال و دارای مدرک لیسانس بوده و از نزدیک گفت‌وگوی بشردوستانه و فرهنگ تسامح را از طریق رسانه‌های اجتماعی و با مشارکت فعال در ترویج مقالات و انجام گفت‌وگوها و قرار گرفتن در معرض مفاهیمی نشان‌دهنده پذیرش دیگران و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز دنبال می‌کردند. همه این عوامل موجب احترام به فرهنگ، عقیده و نظر دیگران و از نتایج تأثیر فرهنگ مجازی بر رفتار آنها بود. هم‌چنین این جامعه آماری  تأكید داشتند كه رسانه‌های اجتماعی در افزایش آگاهی جامعه و نیز ایجاد یك گفت‌وگوی مشترک جهانی بسیار موفق بوده، موجب گسترده شدن روابط جهانی و خارج شدن فرد از درون فرهنگی منسجم و بسته و تبدیل به عضوی از جامعه جهانی می‌شود. هم‌چنین، یک سیستم الکترونیکی موجب شد تا فضای مناسبی برای بیان آزادانه دیدگاه‌ها ایجاد و هم‌چنین با از بین بردن مرزهای زمانی و مکانی موجب یادگیری و تعامل با فرهنگ‌های دیگر شود. از این رو، بیان عقاید و آزادی بیان که به نوعی زیرساختی جهانی برای گسترش فرهنگ تسامح و ترسیم گفت‌وگوی بشردوستانه است، نیازمند جامعه‌ای سالم و عاری از هرگونه نفرت است، و برای حفظ انسجام اجتماعی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز باید به‌دور از هرگونه رقابت، خصومت و تجزیه و اختلافات مذهبی، قومی و ملی باشد.


برچسب ها : پیان نامه, کارشناسی ارشد, دانشگاه ادیان و مذاهب, مدیریت رسانه, دانشکده رسانه و ارتباطات, میثم ایرانی, سید علی محمد رضوی, احمد عزیز محمد

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشکده رسانه


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز