دانشکده رسانه
AR FA
 

نقش برنامه های فرهنگی شبکه های مدنظر در تعیین اولویت های مردم عراق (تحقیق میدانی از اهالی استان ذی قار)

 
تاریخ انتشار: 1400/03/27    

نقش برنامه های فرهنگی شبکه های مدنظر در تعیین اولویت های مردم عراق (تحقیق میدانی از اهالی استان ذی قار)

جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد احمد جواد عدای آل محینه دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب، با عنوان «دور البرامج الثقافیة فی القنوات الموجهة فی ترتیب أولویات الجمهور العراقی (دراسة مسحیة على جمهور محافظة ذی قار)»، روز پنج‌شنبه 27 خردادماه 1400 در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد احمد جواد عدای آل محینه دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب، با عنوان «دور البرامج الثقافیة فی القنوات الموجهة فی ترتیب أولویات الجمهور العراقی (دراسة مسحیة على جمهور محافظة ذی قار)»، دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد راهنما، دکتر رسول خضرلو به عنوان استاد مشاور و دکتر سید مرتضی اسمعیلی طباء به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

کانال‌های ماهواره‌ای مستقیم یکی از مهم‌ترین ابزارها برای ترویج موضوعات سیاسی، فرهنگی و اندیشه‌ای بوده و به دلیل گسترش استفاده از این رسانه‌ها، مورد اقبال بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته‌اند. این کشورها با استفاده از محتوای فرهنگی برنامه‌های رسانه‌ای  و در ضمن اهداف استراتژیک خود، سعی در تغییر افکار و رفتار مخاطبان خود دارند و پیام‌های فرهنگی خود را از طریق این شبکه‌ها به مخاطبان القا می‌کنند. از این رو، در این پژوهش بر آنیم تا نقش برنامه‌های فرهنگی این کانال‌های ماهواره‌ای را در جهت‌دهی اولویت‌های عامه و نیز پیروی از اصول اساسی‌شان در قالب اطلاعات فرهنگی در این شبکه‌ها بررسی کنیم. در این پژوهش با به کارگیری روش توصیفی و با استفاده از پرسش‌نامه، مردم استان ذی‌قار به عنوان جمعیت آماری انتخاب شدند و به این سؤال اصلی که «نقش برنامه‌های فرهنگی این کانال‌های ماهواره‌ای در جهت‌دهی به اولویت‌های عامه مردم عراق چیست؟» پاسخ دادند.

هم‌چنین، پس از بررسی داده‌های به دست آمده نتایجی حاصل شد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: شبکه‌های ماهواره‌ای تأثیر زیادی بر مخاطبان خود دارند و در طول زمان این تأثیرپذیری بیشتر و بیشتر خواهد شد، چون گروه هدف این شبکه‌ها جوانان و تغییر اعتقادات، علایق و تربیت اجتماعی آنها است. هم‌چنین این شبکه با استفاده از شیوه‌هایی مؤثر، سعی در جذب و به‌کارگیری افراد مختلف و تأثیرگذار و اجتماعی دارد. درنهایت این‌که آزادی مطلق در این کانال‌ها و برنامه‌ها، بسیار بیشتر از رسانه‌های محلی است و این همان هدفی است که شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال آن هستند.


برچسب ها : پایان نامه, مدیریت رسانه, دانشکده رسانه و ارتباطات, کارشناسی ارشد عراق, سید علی محمد رضوی, رسول خضر لو, سید مرتضی اسمعیلی طبا, احمد جواد عدای

نظرات
نام *
پست الکترونیک *
متن *

دانشکده رسانه


نشانی: ایران - قم - پردیسان
تلفن: 32802610 25 98+
فکس: 32802627 25 98+
کد پستی: 3749113357
صندوق پستی: 37185 - 178
پست الکترونیکی: info@urd.ac.ir
سامانه پیامکی: 3000135789

دانشکده ها

دانشکده شیعه شناسی
دانشکده ادیان
دانشکده مذاهب
دانشکده فلسفه
دانشکده زن و خانواده
دانشکده عرفان

خدمات فناوری اطلاعات

سامانه جامع آموزش
سامانه آموزش مجازی
سامانه پذیرش دانشجو
سامانه اتوماسیون اداری
پست الکترونیک
جستجو در کتابخانه
کتابخانه دیجیتال

بیانیه رسالت

دانشگاه ادیان و مذاهب، نخستین دانشگاه تخصصی ادیان و مذاهب در ایران، برخاسته از حوزه علمیه، ضمن شناخت ادیان و مذاهب و تعامل و گفت و گو با پیروان آنها با تکیه بر مشترکات، در جهت همبستگی انسانی، تقویت صلح، کاهش آلام بشری، گسترش معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه های اهل بیت علیهم السلام به پژوهش و تربیت نیروی انسانی متخصص اقدام می نماید.

طراحی، توسعه و پشتیبانی: کویر سبز